• Aktivity 2017-18

• Humenskí gymnazisti opäť na cestách – tentoraz v Paríži

V dňoch 4. – 8 .5.2018 sme sa zúčastnili poznávacej exkurzie v Paríži. Hovorí sa, že hlavné mesto Francúzska je najkrajším a najromantickejším mestom na svete. Už teraz môžeme z vlastnej skúsenosti povedať, že to tak je.

Počas týchto dní sme sa na vlastné oči presvedčili, že svojim návštevníkom ponúka množstvo dych vyrážajúcich pamiatok, ktoré sa oplatí vidieť. Celé to začalo v piatok 4. mája, keď sme sa my, žiaci, spolu s našimi obľúbenými pani učiteľkami vydali na dlhú cestu. Po 26-hodinovej ceste v autobuse naprieč Slovenskom, Českou republikou, Nemeckom a Francúzskom sa všetkým prítomným naskytol prvý pohľad na legendárne mesto Paríž. V krásnom počasí, ktoré je v Paríži ozaj výnimočné, nás hrdo privítala katedrála Notre Dame, klenot francúzskej gotiky. Vskutku nás prekvapili dlhé rady turistov z rôznych krajín sveta, ktoré sa chceli tiež pokochať krásou nášho európskeho bohatstva. Počas celého dňa nás sprevádzala zvedavosť, čo všetko sa môže v tomto krásnom meste ešte ukrývať.

Prvý deň sa niesol v duchu poznávania ďalších pamiatok, napr. Luxemburských záhrad, Univerzity Sorbona, Pantheónu a najmä Múzea d´Orsay, ktoré obsahuje vrcholné diela francúzskej secesie a impresionistov. Po príchode do hotela v neskorých večerných hodinách nás už čakali útulné izby.

Druhý deň sa začal výdatnými francúzskymi raňajkami, ktoré obsahovali všetky miestne špeciality. Naša cesta viedla do najmodernejšej štvrte Paríža La Defénse, ktorá je nazývaná aj mestom 3. tisícročia. Ozaj sme sa všetci čudovali, že aj Paríž má prvky veľkomesta, a to hlavne, keď sme sa pozerali na výškové budovy a dlhé zástavby. Dominantou celej štvrte je tzv. moderný víťazný oblúk, ktorý vnímame ako odraz histórie v dnešnom modernom svete. Potom naše kroky viedli do Versailles, kde sme mali možnosť spoznávať históriu Francúzska počas vlády Ľudovíta XIV. Prehliadka pokračovala k Moulin Rouge, ktorý je najznámejším svetovým kabaretom, a výstupom na kopec, kde sa nachádza Bazilika Sacré Coeur. Nedeľný večer sme zakončili plavbou po rieke Seina, kde sme si spolu zaspievali aj slovenské ľudové pesničky. Unavení a plní nových zážitkov sme sa vrátili naspäť do hotela, kde sme si dopriali výdatný spánok a ráno pri raňajkách sme sa už tešili, čo nám prinesie ďalší, aj keď, bohužiaľ, posledný deň v tomto čarovnom meste.

Pondelok bol pre všetkých čerešničkou na torte a dlho očakávaným dňom. Po prehliadke múzea Louvre, kde sa každý kochal najznámejším obrazom sveta – Mona Lisou, nás konečne čakala ozdoba celého Francúzska – Eiffelova veža. Všetci sme sa tešili na pohľad na celý Paríž – mesto, kde sme strávili ďalšie nezabudnuteľné chvíle. Tri dni nám ubehli ako voda a už sme smerovali späť domov, na Slovensko. Niesli sme si so sebou nielen darčeky, ale najmä mnoho zážitkov a fotografií, ktoré nám budú ešte dlho pripomínať miesta, ktoré sme navštívili.

Ako sme sa k tejto príležitosti dostali a komu za to všetko vďačíme?

V prvom rade pani profesorke PhDr. Mariane Klamárovej, ktorá v rámci svojho predmetu „Umenie a kultúra“ celú túto exkurziu naplánovala a zorganizovala za pomoci profesoriek Mgr. Michaely Januchovej a PaedDr. Ivanny Herbstovej, a taktiež nás počas celého výletu obohacovala svojimi výbornými znalosťami o všetkých pamiatkach. Samozrejme, že veľké ďakujeme patrí aj vedeniu školy, ktoré pomohlo túto exkurziu uskutočniť.

Veronika Melničáková

46. Jesenný koncertný cyklus

Dňa 25.10.2017 sa naši žiaci pod vedením pani učiteľky PhDr. M.Klamárovej zúčastnili 46.ročníka Jesenného koncertného cyklu v Humennom. Tohto roku to bol klavírny koncert v podaní Richarda Rikkona. Žiaci si vypočuli  moderné klavírne skladby z filmov Everything I do z filmu Robin Hood, The Raiders March z filmu Indiana Jones,  Canyoufeelthe love tonight z filmu Leví kráľ, klavírny cyklus z filmu Piráti z Karibiku, Čierna labuť, Shrek, Temný rytier, Shine a veľa ďalších skladieb. Program bol nabitý silnými a pre všetkých nezabudnuteľnými klavírnymi skladbami. Koncertu sa zúčastnilo približne 30 gymnazistov. Sme radi, že každý rok je viac a viac záujemcov, ktorí radi navštevujú hudobné a kultúrne akcie.

Richard Rikkon

Hre na klavír sa venuje od svojich štyroch rokov. Už ako päťročný získal cenu v národnej súťaži. Ako šesťročný sa stal víťazom Bartókovej ceny v Maďarsku, kde získal aj všetky zvláštne ocenenia. V tom istom roku o ňom nakrútila vtedajšia Československá televízia dokument. V medzinárodnej súťaži klaviristov Virtuosi per musica di piano forte získal druhé miesto. Ako jedenásťročný vystupoval na Lisztovej Academii v Budapešti. Pravidelne hrával s viacerými renomovanými telesami: Orchester De Radio et TelevisionParis, Concergebouw - Orchester Amsterdam a Symphonie Orchester Zurich. V roku 2001 absolvoval celosvetové turné s vlastným recitálovým koncertom (Afrika, India, Saudská Arábia, Grécko, Kanada, Spojené štáty atď.). Richard Rikkon koncertne sprevádzal mnohých operných spevákov z Kanady a Ameriky. Spolupracoval aj so sólistami Moskovskej filharmónie . Richard Rikkon je všestranný hudobník. Venuje sa taktiež kompozícii a aranžovaniu diel iných autorov, ako aj komornej hre. Okrem virtuózneho klavírneho interpretovania skladieb v presnom pôvodnom notovom zázname sa venuje aj prearanžovávaniu majstrovských diel a ich netradičnému stvárneniu - transkripcii skladieb.

Monika Hančárová, Aneta Chomová

Humenskí gymnazisti po stopách starovekého Ríma a Florencie

Žiaci Gymnázia arm. gen. L. Svobodu v Humennom absolvovali v dňoch od 13.-17.9.2017 exkurziu do Ríma a Florencie. Exkurzia pod vedením pani učiteliek PhDr. Mariany Klamárovej, Mgr. Michaely Januchovej a PaedDr. Júlie Borisovej bola doplnkom k predmetu umenie a kultúra. Výletu sa zúčastnilo skoro 50 žiakov z rôznych tried nášho gymnázia.

Zájazd plný dobrodružstiev sa začal na obed 13.9., kedy sme nasadli do autobusu a vyrazili sme smer Florencia. Síce bolo nasledujúce ráno ťažké, no pozorovanie pomaly budiaceho sa mesta v nás hneď navodilo správnu výletnú atmosféru. Vo Florencii nás sprevádzala sprievodkyňa Kristína. V centre starej Florencie sme si obnovili spomienky z hodín UKL. Počúvali sme výklad o významných bankároch Mediciovcoch. Svojou krásou nás ohúrila katedrála Santa Mária del Fiore. Obdivovali sme najväčšie Michalangelove diela, napríklad sochu Dávida. Po príjemnom obede vo florentských uličkách sme nasadli, celí zmorení, do autobusu so sedemnástimi kilometrami v nohách.

Na ďalší deň sme už v skorých ranných hodinách opúšťali naše hotelové izby a plní očakávania sme sa vydali do ulíc Ríma, tentokrát na čele so sprievodkyňou Ivanou. Prechádzajúc ulicami tohto historického mesta sme sa nestíhali obzerať a obdivovať pamiatky, ktoré nám tu naši predkovia zanechali. Navštívili sme tie najznámejšie miesta, počnúc Fontánou di Trevi, končiac západom slnka pri Koloseu. Tento náročný deň v Ríme v nás zanechal mnoho dojmov a my sme sa mohli tešiť na program posledného dňa- Vatikán.

Aj keď bola Florencia s Rímom svojou atmosférou neopísateľná, Vatikán nás hneď s prvým krokom ohromil svojou dokonalou architektúrou a energiou. Mali sme možnosť navštíviť azda najväčšie svetové pamiatky. S úžasom sme sledovali dlhý rad pred Bazilikou sv. Petra a len ťažko sme mohli hádať, čo zaujímavé počas prehliadky vatikánskych múzeí uvidíme. Výklad bol dlhý a náročný, plný dôležitých faktov. Pri konci prehliadky sme všetci úsmevne konštatovali, že keby sme mali fotiť všetko krásne, tak fotoaparát z ruky nepustíme. Myslím, že pre každého z nás bola práve Sixtínska kaplnka miestom ukrytým pod rúškom tajomstva. Na záver dňa sme si mohli dať talianske cestoviny či pizzu priamo vo Vatikáne, čo bolo dokonalým ukončením nášho poznávacieho výletu.

Na záver sa chceme poďakovať pedagogickému dozoru, technickému sprievodcovi Erikovi a v neposlednom rade vedeniu školy za príležitosť nielen rozšíriť svoje znalosti o dejepise či umení, ale aj za možnosť zlepšiť vzťahy s mladšími či staršími spolužiakmi.